صوت جناب آقای «سجاد هجری»: «وحدت مبارک»

آنچه در پی می‌آید فایل صوتی سخنرانی جناب آقای «سجاد هجری»، پژوهشگر فلسفه و تاریخ علم، با عنوان «وحدت مبارک» است که چندی پیش به مناسبت میلاد حضرت رسول(ص) و امام صادق(ع) و نیز «هفتۀ وحدت» ایراد شد:


15 پاسخ به “صوت جناب آقای «سجاد هجری»: «وحدت مبارک»”

  1. چه نیکو بود پایگاه وزین “پیشینه” در کنار “صوت” این “سخن”رانی، آن را “پیاده” و پس از “تنظیم” و “تدوین” بارگذاری می کرد!

  2. هدف و ملاک! می‌گه:

    این “سخن”رانی “ارتباط”ی با “تاریخ” و “عبرت” نداشت! پایگاه وزین “پیشینه” با چه “هدف” و “ملاک”ی آن را “منتشر” کرده است!؟

  3. وحدت مبارک! می‌گه:

    پایگاه “پیشینه” باید وجوه “مبارک” بودن “وحدت” میان “مذاهب” را “تبیین” کند!

  4. “اجتماع” میلاد رسول خدا (ص) و امام صادق (ع) خود “نماد” و “نشانه”ای برای “وحدت” است! یکی (با “مسامحه”) “دال” بر (اهل) “سنت” و دیگری دال بر “شیعه”ی امامی “جعفر”ی!

  5. منبر! می‌گه:

    این “خطابه” در “کجا” انجام شده است و “مخاطب”ان آن چه کسانی بودند!؟

  6. خطابه یا برهان! می‌گه:

    دقت شود! این “سخن”رانی، “خطابه” در معنای “منطق”ی آن نیست! بلکه “برهان” است! اگر چه در آن، به “شیوه”ی “قرآن”، با “تمثیل” تلاش در “تفهیم” مخاطب شده! “مخاطب”ان آن نیز از “بازار”یان تا “دانشگاه”یان بوده اند!

  7. تکمیل! می‌گه:

    جا دارد و “سزاوار” است، “پیشینه” (عبرت پژوهی تاریخی) “نشست”ی دیگر را برای “تکمیل” این “سخن”رانی “برگزار” کند؛ زیرا به نظر می رسد، بحث “تقریب” و “وحدت” مذاهب در این “سخن”رانی “ناقص” ماند!

  8. اسم مستأثر!؟ می‌گه:

    اسم “مستأثر” که در این “سخن”رانی آمده، “دقیقا” چیست!؟

  9. الکمالات! می‌گه:

    کتاب عارف بزرگ “عبدالکریم جیلی” که “تطبیق” صفات و اسمای الهی بر “خاتم” انبیا (صلی الله علیه وآله) است، “الکمالات الإلهیه فی الصفات المحمدیه” نام دارد. در این “سخن”رانی به “نادرست” و اشتباه، “التجلیات الإلهیه فی الصفات المحمدیه” خوانده شده است!

  10. "مضبوط"ات! می‌گه:

    “مضبوط” دروس یا “سخن”رانی بسیاری از “استاد”ان و “دانشمند”ان هست که در “دسترس” نیست. نیکو می نماید که این “مضبوط”ها را “پیشینه” در “دسترس” مخاطبان خود بنهد.

  11. بنظرم بسیار جا دارد که دو “فرق” میان “الله” و آن “ولاه أمر” (ک: الله) یعنی “بالذات” بودن “کمال”ات “وجود”ی برای “الله” و “بالعرض” بودن آن ها برای “ایشان” و مقوله ی بسیار مهم “أسماء مستأثره” که “مخزون” و “مکنون”اند و همچنین “محجوب” از خلق (حجبت عن خلقک) و مستأثر در علم “غیب” عند الله اند (واستأثرت به فی علم الغیب عندک) و در حقیقت مقام “دلالت ذات بر ذات با ذات برای ذات”اند، چنان چه در دعا آمده: “لم یخرج منک إلا إلیک”، بررسی و پژوهیده شود.

  12. چه “نیکو”ست که بمناسبت ماه ارجمند “رجب”، “متن” نوشتاری این “سخن”رانی بارگذاری شود؛ زیرا عمده ی بحثش، دعای مشهور ماه رجب از “ناحیه ی مقدسه” است که “آغاز”ش با “بسمله” و پس از آن “اللهم إنی أسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه أمرک” و عبارت “کلید”ی و شاید “اوج”ش، “لافرق بینک وبینها إلا أنهم عبادک وخلقک” است!

  13. مقصود از “ناحیه ی مقدسه” چیست!؟

  14. “ناحیه ی مقدسه” در حقیقت، “امام زمان” (سلام الله علیه) است. “توقیع”اتی “شریف” که از حضرت “حجت” (عجل الله فرجه) به “نواب اربعه” (نایبان خاص) آن حضرت می رسیده را از “ناحیه ی مقدسه” می خوانند!

  15. برخی از “علما[ء]” (ی معاصر) نیز در “پایین” برخی از “اعلامیه”ها و “نامه”هاشان بـ”ناحیه ی مقدسه” امضا[ء] می کردند! این از چه “جهت”ی است!؟

پاسخ دهید