همه نقدها به «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)»

چند سالی است کتابی تحت عنوان حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص) در فضای مجازی منتشر شده است، کتابی که از سوی کارشناسان از جهات مختلفی قابل نقد تلقی شده است. از همین رو پایگاه پیشینه تلاش کرده تا برخی از نقدهای نوشته شده توسط کارشناسان را در یک پرونده جمع کرده و منتشر سازد.


49 پاسخ به “همه نقدها به «حجاب شرعی در عصر پیامبر (ص)»”

  1. محمئرضا می‌گه:

    کتاب حجاب شرعی عصر پیامبر را خواندم نقد اولی را هم خواندم فقط ناقد محترم چرا در رد منابع آقای ترکاشوند هیچگونه سندی مکتوب ارائه نداده اند و ضمنا چرا در تائید و یارد صحت منابع کتاب هیچ منبعی را ذکر نکرده اند؟ تا بهتر بتوان به نقادی ایشان توجه داشت .ممنون

  2. ياس می‌گه:

    نقدهایی آقایان ابطحی، دهقان، سرمدی و سوزنچی و مطالب وبلاگ پوشش در اسلام واقعا نقدهای منصفانه و علمی است. من به وبلاگ پوشش در اسلام هم سر زدم و مفصل ان را مطالعه کردم غیر از نقدها مطالب مفیدی هم برای پژوهش در بحث حجاب گردآوری کرده‌اند که برای خودم من خیلی تازگی داشت. فقط ای کاش نقد اول را از این لیست حذف می‌کردید.

  3. ياس می‌گه:

    این را هم یادم رفت بگم که برخی از این نقدها را در سایت‌ها دیده بودم امّا اگر شما وبلاگ پوشش در اسلام را معرفی نمی‌کردید واقعا چطور می‌شد فهمید که چنین وبلاگی هم هست. منظورم اینه که زحمتی که عزیزان می‌کشند اگر همراه با یک تبلیغات و اطلاع رسانی خوب باشه دایره اثرگذاریش طبیعتا بیشتر می‌شه. ممنون از پیشینه.

  4. سلام می‌گه:

    آقای ترکاشوند در ایمیل اعلام کرده که پاسخ‌های خود را در پایان ویرایش جدید کتاب می‌آورد. اگر ایشان لطف کنند هم‌زمان با این کار در مناظره مکتوب هم شرکت کنند اثر بیشتری داد چون بعد دوباره باید یک نفر بیاید مطالبی که ایشان آخر کتاب می‌نویسند نقد نماید بعد ایشان دوباره کتاب را چاپ کنند و در آخرش نقد بنویسند و قس علی ذلک! بکبار مناظره مکتوب بکنند هم این قضیه احتمالا تمام شود و هم خیال ما راحت!

  5. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام و دعا. از سایت پیشینه بابت این گردآوری تشکر میکنم. سه نقد دیگر نیز در این باب دیدم که گویا از قلم افتاده اند [مناظره و نقد]:

    http://pfmi.ir/old_fa/index.php?option=com_content&view=article&id=1137%3A-l-r&Itemid=93

    http://pfmi.ir/old_fa/index.php?option=com_content&view=article&id=1136%3A1391-11-09-06-02-55&Itemid=93

    http://nagd.blogfa.com/category/2

    امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر

  6. Maryam می‌گه:

    با سلام خدمت آقای ترکاشوند،
    می خواستم بپرسم که شما جواب نقد های وارده به کتاب حجاب شرعی را انتشار نمی دهید؟
    ( کما آنکه لحن نقدها کاملا آشناست و برای من به شخصه چیزی را نسبت به دید مثبت راجع به کتابتون عوض نمی کنه و همچنان با عقل من در بسیاری از موارد منافات دارند).

    با تشکر

  7. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    جناب مریم و دیگر ارجمندان
    سلام؛ پس از انتشار دو سه نقد قابل توجهی که گویا در راه است آنگاه به پاسخ خواهم پرداخت. طبیعی است چنانچه برخی انتقادات را روا بدانم به تصحیح اقدام خواهم نمود. امیدوارم نقدهای آتی اولاً نقد باشد (و نه فقط انتقاد؛ تا هم با عنوان نقد سازگاری داشته باشد و هم خدای ناکرده اخلاق اسلامی فراموش نشود) و ثانیاً از دقت علمی بیشتری برخوردار بوده و با هدف دستیابی به واقعیت باشد و نه صرفاً نقادی های بی فرجام.
    با احترام امیرحسین ترکاشوند نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر

  8. فاطمه می‌گه:

    جناب ترکاشوند. به نظر شما اخلاق اسلامی که شما در نظربالایتان بر آن تاکید داشتید نمی گه اگر در موضوعی تخصص و دانش کافی نداری در آن ورود نکن؟ اگر کسی در نقد مطالب عجیب و غریب شما بگوید بالای چشمتان ابروست وااخلاقا سر می‌دهید ولی در نشر مطالبی که نشان از سواد ناکافی شما در علوم دینی است اخلاق را رعایت نمی‌کنید؟ کدام بدتر است به نظرتان؟

  9. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    خواهر ارجمندم فاطمه
    سلام. حق با شماست، بدون سواد کافی وارد شدن بدتر است؛ ولی قابل جبران است زیرا اشکالات چنان پژوهش هایی را پژوهشگران واقعی و دقیق النظر میگیرند. من خودم لینک همه ی نقدهایی که تا به حال بر کتابم شده را برای اکثر و بلکه تمام کسانی که از طریق ایمیل با آنها در ارتباطم فرستاده ام. در همین صفحه نیز از اقدام سایت پیشینه تشکر کردم.
    امیرحسین ترکاشوند

  10. فاطمه می‌گه:

    ممنون از شما جناب آقای ترکاشوند. اخلاق شما در پذیرش اشکال تند بنده را می‌ستایم. ولی بر نقدهایی که بر کتاب شما وارد شده‌است را که می‌خوانم و به نظرم از جاده عدالت وانصاف خارج نشده‌است می‌بینم که نکات ساده‌ای در فهم روایت یا مثلا زبان عربی بوده‌است و شما دقت نکرده‌اید. خوب نبود قبل از انتشار مطلبتان در مورد این موضوع حساس و پر اهمیت و آن هم د راین سطح گسترده مورد نقد و کارشناسی قرار می‌گرفت. سوال دیگری هم از شما داشتم. فرمودید که حق با بنده است و این کار با پژوهش بیشتر قابل جبران است ولی یک چیزی این وسط به نظر من می‌رسد قابل جبران نیست. شما نباید همه‌ی مردم را پژوهشگر فرض کنید که با خواندن پژوهش‌های دیگر شبهاتی که شما وارد کرده‌اید برایشان حل می‌شود. من خیلی دیده‌ام که برخی حتی کتاب شما را نخوانده‌اند بلکه نتیجه گیریهای شما را به عنوان سند قطعی درباره‌ی بی اساس بودن حجاب اسلامی مطرح می‌کنند. به نظر شما با این مشکل چکار باید کرد؟ ممنون از شما که وقت گذاشتید.

  11. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام و آرزوی کاهش آلودگی هوا در سال ۹۳
    سرکار خانم! حتماً می پذیرید که این صفحه برای معرفی نقدها است و نه پرداختن به جزئیات نقد؛ بنابراین پیشنهاد میکنم شما نیز چنانچه تمایل دارید نقد و یا حتی صرفاً انتقاداتتان به کتاب را مورد به مورد یادداشت نموده و در قالب مقاله و یا کتاب در اختیار خوانندگان بگذارید.
    گمان نمی کنم اشتباهاتم در مواردی که گفتید به آن وحشتناکی باشد! کتاب متأسفانه! از اتقان قابل توجهی برخوردار است و جای نگرانی نیست.
    حجاب اسلامی خیلی هم اساس دارد و اساسش هم قرآن و در درجه بعدی احادیثِ طراز با قرآن است؛ ولی البته حدّ و اندازه ی آن قابل بازخوانی است که من به سهم خودم این کار را انجام داده ام؛ دیگران نیز میتوانند بازخوانی کنند ولی در هر صورت مطمئن باشید که بازگشت به نقطه ماقبل، به دست نخواهد آمد. امیرحسین ترکاشوند

  12. فاطمه می‌گه:

    حالا چرا این قدر عصبانی!!! و حالا مگر من از شما التماس کردم که به نقطه ماقبل برگردید که می‌فرمایید “ولی در هر صورت مطمئن باشید که بازگشت به نقطه ماقبل، به دست نخواهد آمد.” شما صاحب اعتقادتان هستید. در مورد وحشتناک بودن اشتباهات کتابتان هم فکر کنم خودتان نمی‌توانید قضاوت کنید، بقیه که متخصص این کار هستند دارند قضاوت می‌کنند. به هر حال ممنون.

  13. همساده؛کمی تا قسمتی می‌گه:

    این جا شبکه‌ اجتماعیه مگه؟ چقدر کامنت! نمی‌ خواستم چیزی بنویسم ولی کامنت آخر علامه ترکاشوند راحتمان نذاشت. آخر آقای من چرا با این همه نقدهای اساسی که به شما وارد شده بازم اصرار داری بگی کتاب از اتقان قابل توجهی !!! برخوردار است و جای نگرانی نیست!!! و این جمله آخر که شاهکاره بازگشت به نقطه ماقبل به دست نخواهد آمد!!! یعنی اونقدر متواضعانه است که اخلاق علمی ازش می باره آقوو! داغونوم کردی!!!اگر روحیه‌ی تحقیقتان هم در هنگام نوشتن کتاب این طور بوده‌است که معلومه چه آش شله قلمکاری در می‌آد!

  14. یاسین می‌گه:

    سلام
    ممنون از کسانی که این صفحه رو راه اندازی کردن و ممنون از آقای ترکاشوند بابت پاسخگویی به سوالات.
    از آقای ترکاشوند یا افرادی که ایشون رو کاملا میشناسن خواهش میکنم یه بیوگرافی در مورد نویسنده این کتاب (آقای ترکاشوند) و سوابق علمی، پژوهشی و تحصیلات ایشون بنویسن تا بیشتر با ایشون آشنا بشیم.
    ممنون

  15. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام

    خوانندگان کتابم می توانند علاوه بر نقدهایی که در بالا توسط سایت پیشینه و یا خودم در کامنتها گذارده شده، این دو نقد را هم بخوانند:

    دنباله نقدهای آقای دهقان که تا به حال سیزده شماره اش منتشر شده:

    http://mehrkhane.com/fa/news/7669/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%A8-%D8%AD%D8%AC%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AC%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%87%D9%82%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1

    نقد آقای خطاط در دفتر تبلیغات اصفهان:

    http://morsalat.com/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=dcc554e1-7dd5-433f-bb0c-45d39ab9db56&LayoutID=d046278d-5203-465b-9974-8f80f1a1905c&CategoryID=b1a40f9b-3747-4c15-90b3-4b6d1d8b550e

    با احترام و به امید نزدیکتر شدن به واقعیات

    نویسنده کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر

  16. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    جناب یاسین!

    سلام؛ مدرکم ارشد علوم قرآنی و حدیث است و کمی هم دروس حوزوی خوانده ام. پس از کتاب حجاب، اقدام به نگارش کتاب نسخ سنگسار توسط اسلام گرفتم که در شهریور ۱۳۹۱ آن را بارگزاری کردم. این کتاب در ۲۰۰ صفحه بوده و طبق معمول کارهایم کاملاً درون دینی و درون فقهی است. اخیراً مشغول بازخوانی آیات قصاص هستم هر چند معلوم نیست به این زودی ها بتوانم به شکل جدی به آن بپردازم. ساکن تهران و بازنشسته سپاه هستم

    امیرحسین ترکاشوند، نویسنده کتاب حجاب شضرعی در عصر پیامبر

  17. سعید می‌گه:

    جناب ترکاشوند، با سلام
    می‌خواستم بدانم آیا تاریخی برای اتمام کار بررسی نقدها و اصلاح متن کتاب مد نظرتان هست؟
    بی‌صبرانه منتظر مطالعه‌ی متن اصلاح شده به همراه پاسخ نقدهای ذکر شده هستم.
    با تشکر

  18. ریحانه می‌گه:

    سلام
    من الان اواسط کتابم و بعد از اون قصد خواندن نقدها رو دارم.
    از نظر من تحقیق و پژوهش های دوباره کار درستی است،
    با تشکر از آقای ترکاشوند که کامنت ها را با متانت پاسخ میدهند، موفق باشید

  19. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام
    جناب آقای سعید! در دومین سال نشر میخواستم پاسخ به نقدها را آغاز کنم و آن را در قالب پیوست به انتهای کتاب بیفزایم که بدلیل مطلع شدن از در راه بودن برخی نقدهای جدی تر، آن را به تعویق انداختم؛ راستش اینک چندان شوقی برای این کار در آینده نزدیک ندارم؛ از طرفی هم خود کتاب موجود است و هم نزدیک بیست مقاله و کتابی که در نقد کتابم نوشته شده است.
    سرکار خانم ریحانه! ممنونم؛ امیدوارم شما نیز متن و نقد را با همان متانت بخوانید و در صورت لزوم ارزیابی تان از هر دو را بنویسید.
    از سایت پیشینه هم که نظرات را منتشر میکند سپاسگزارم
    امیرحسین ترکاشوند

  20. مهدی می‌گه:

    با سلام
    تحقیق انجام شده توسط جناب ترکاشوند بسیار مورد تقدیر است زیرا در این زمینه کارهای کمی انجام شده است نقد های انجام شده در بعضی موارد جالب است اما ظاهرا خدشه ای اساسی به کتاب حاضر وارد نمی نماید اساس کار فناوری ساخت پارچه و تولید لباس که در این تحقیق بدان اشاره شده است بر واقعیت های تاریخی استوار است که در تمدن روم باستان و ایران آن زمان کاملا مشهود می باشد آنچه جالب است قبول نکردن این واقعیت است که حجاز عصر جاهلیت فناوری بالاتر از ایران و روم باستان نداشته است ! امیدوارم جناب ترکاشوند کتاب را با پاسخ نقد ها زودتر به منتشر نمایند

    • salam می‌گه:

      مهدی عزیز فناوری را نداشته مسافرت که می‌کرده. قریش مرکز تجارت عرب بوده. ابوسفیان و خود حضرت خدیجه کاروان تجاری به شام و یمن داشته‌اند. غیر از این که خود یمن مرکز تمدن بوده‌است.

  21. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام
    اینهم یک کتاب در نقد کتاب حجابم:
    http://www.afsaran.ir/link/420176
    http://hejab-isf.ir/2260
    متأسفانه خودم این نقد را نخوانده ام
    امیرحسین ترکاشوند

  22. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام و سپاس
    این هم دو معرفی جداگانه برای کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر:
    یک- حجاب مو واجب شرعی نیست! برای مطالعه حجاب شرعی در عصر پیامبر
    http://never-theless.blogfa.com/post-52.aspx
    دو- سکوت جنجالی
    http://letoarafu.blog.ir/1393/06/25
    در پناه حق
    امیرحسین ترکاشوند

  23. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام
    ارجاع جدی آقای محمد مجتهد شبستری به کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر:
    http://mohammadmojtahedshabestari.com/articles.php?id=341
    در پناه حق
    امیرحسین ترکاشوند

  24. مهرداد می‌گه:

    آقای ترکاشوند کتاب شما را خواندم. اگر از آخرت اندیشه دارید پیشنهاد جدی بنده به شما این است که یک دور ادبیات عرب، آشنایی با فقه و اصول و روش تحقیق تاریخی را حتما بگذرانید. کتاب خیلی مشکل داشت.

  25. آبق می‌گه:

    جناب ترکاشوند از تعریف آقای مجتهد شبستری که نباید ذوق زده شوید. ایشان خیلی وقت است که به خاطر سیاست مطالب دور از انصافی می‌گویند. شما باید مواظب باشید که بازی نخورید. ایشان حتی از نقدهایی که به شما وارد شده اطلاع ندارد که می‌گوید جرا حوزه جواب نمی‌دهد. پس این ها که جواب داده‌اند از کجا آمده‌اند. مطالب شمافقط به خاطر سیاسی کاری امثال آقای سروش و کدیور و مجتهد شبستری و حضور فعال!!!! خودتان در سایت‌ها و بهره‌برداری فمینیست‌های مخالف حجاب رواج پیدا کرد، از سر خیرخواهی به شما می‌گویم که به این رواج دلخوش نباشید.

  26. salam می‌گه:

    دوستانی را که در اینجا آقای ترکاشوند را غیرمنصفانه خطاب کرده‌اند به انصاف بیشتری توجه می‌دهم. درست است که آقای ترکاشوند اشتباهات متعددی در کارشان هست ولی در حسن نیت ایشان تردیدی نیست. خود ایشان هم این دغدغه را داشته اند که کتاب به دست نااهلان مورد سوء استفاده قرار نگیرد. لطفا این قدر طرد حداکثری نکنید و مقداری ولو اندک به جذب بیندیشید. ایشان فرزند همین دین و انقلاب است. اگر اشکالی در کارشان می‌بینید با تذکر آن اشکال را رفع کنید.

  27. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    با سلام
    به خوانندگان کتابم پیشنهاد میکنم نقد زیر را مطالعه فرمایند. نام نویسنده ندارد و به نظر میرسد کار یک جمع باشد:
    http://www.bashgah.net/fa/content/show/92994
    امیرحسین ترکاشوند

  28. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    جناب salam
    با سلام و دعا؛ اگر کارم پر از اشتباهات متعدد (آنهم در این بحث حساس) باشد و تنها هنرم داشتن حسن نیت باشد، چه فایده ای برای خواننده دارد؟ و اما این مطلب را به شما و دیگر خوانندگان کتابم که جویای میزان حجاب در زمان پیامبرند تقدیم کنم که متأسفانه اکثر نقدها ایرادیابی است به طوری که اگر از ناقدها بخواهیم که خب تحقیق ترکاشوند اشتباه است حالا خود شما بیایید ترسیم دقیق تاریخی فقهی تفسیری از میزان حجاب در آن زمان را ارائه کنید و مثلاً در پاسخ یک کتاب دویست صفحه ای (نه هزار صفحه ای) تحویل دهند در آن صورت من و دیگر خوانندگانشان میتوانیم به روش خودشان که ایرادیابی است چند برابر ایرادهایی که به کتابم گرفتند به او بگیریم. ایراد یابی که هنر نیست هر کس میتواند انجام دهد. البته منکر شمار معدودی از نقدهای علمی نیستم و بهتر از همه ی این معدودها، نقدی است عالمانه توسط یکی از قرآن پژوهان که برای خودم فرستاده ولی اجازه انتشار نداده است. در پناه حق، امیر حسین ترکاشوند

  29. آبق می‌گه:

    آقای ترکاشوند در این متن نقدها را که ایراد خوانده‌اند حتما آن هم ایراد بنی اسراییل. بعد هم می‌فرمایند که ایراد گرفتن که کاری ندارد اصل کار ارائه میزان حجاب است. بعد هم نقدهای علمی را هم معدود می‌خوانند. نمی‌دانم چرا هر کس نقد می‌شود فکر می‌کند نقد کردن کاری ندارد و مهم نیست چه کارگردان‌ها و چه مولفین کتاب. آقای ترکاشوند وقتی منتقد می‌آید اساس استدلال شما را زیر سوال می‌برد این یعنی نتیجه گیری شما اشتباه است. وقتی نشان می‌دهد شما دانش و توانایی کافی در یک رشته علمی ندارید این یعنی کار شما بی‌ارزش است وقتی نشان می‌دهد روش شما در کتاب ادعا کردن و دلیل کافی نیاوردن است این یعنی کل کتاب شما چه ۲۰۰ صفحه و جه ۱۰۰۰ صفحه زیر سوال می‌برد. اگر مهندس ناظر در مورد یک ساختمان ده طبقه تنها یک جمله بگوید که پی‌های ساختمان توانایی این همه فشار را ندارد کافی است که کل کار پیمانکار زیر سوال برود. اگر شما به تعریف این و آن دلخوشید که هیچ اما اگر دغدغه‌ رسیدن به حقیقت دغدغه دین و دغدغه کار علمی دارید راهش این است که یا جواب همین ایراد گیرها را بدهید یا بگویید من اشتباه کردم.

  30. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    جناب مهرداد. اینطور که پیداست کتاب را به خوبی و دقت خوانده و به این نتیجه رسیدی که: «آقای ترکاشوند کتاب شما را خواندم. اگر از آخرت اندیشه دارید پیشنهاد جدی بنده به شما این است که یک دور ادبیات عرب، آشنایی با فقه و اصول و روش تحقیق تاریخی را حتما بگذرانید. کتاب خیلی مشکل داشت».
    راستش به فکر آخرت هستم و صحبت تو نیز یادآوری خوبی بود و تصمیم گرفتم خلأهایی که تو با مطالعه ی دقیق کتابم در باره میزان دانشم رصد کردی را پیش خودت بیاموزم تا نه دقتها و یادداشتهایت در هنگام مطالعه کتابم هدر رود و نه من این فرصت را از دست بدهم. ما پاره های تن هم هستیم! پس لطفا به معرفی خودت (مشخصات فردی و علمی) بپرداز تا این ارتباط برقرار شود. در پناه حق. امیرحسین ترکاشوند

  31. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    جناب آبق. چنانچه با دوستان، همکاران، آشنایان یا هم محلیها جلسه هفتگی یا ماهانه ی دینی قرآنی فرهنگی دارید، دو سه جلسه دعوتم کنید تا هم به ارائه و نقد کتاب در هیئت تان بپردازیم و هم از این کامنتهایی که جز به بیشتر شدن فاصله ها و ایجاد کدورت نمی انجامد جلوگیری شود. دعاگویت امیرحسین ترکاشوند

  32. آبق می‌گه:

    جناب ترکاشوند راه دفاع از خودتان این نیست که تشریف بیاورید هیات ما یا محل کار ما و درباره‌ی کتابتان بگویید. کتاب شما موجود است نقدها نیز موجود است اگر دفاعی از کتاب دارید باید بیایید و بگویید نقدها به این علت و آن علت وارد نیست. حق جواب برای آقای مهرداد محفوظ است ولی جواب ایشان این نیست که به کنایه بگویید بیا به من درس بده! اگر من جای مهرداد باشم می‌آیم و نمونه‌هایی از نقدها را می‌آورم که نشان می‌دهد اشکال‌های کار شما اساسی است. نکته آخر این که من به شما به عنوان انسان و مسلمان و برادر شیعه احترام قایلم اما شما عملی را انجام داده‌اید که عمل درستی نیست و نباید از این که تاوان این عمل را می‌دهید ناراحت شوید و از بیشتر شدن فاصله‌ها و ایجاد کدورت برنجید. شما در این موضوع اجتماعی و مهم به نتیجه‌ای رسیده‌اید که استثاست و بی‌محابا و بدون این که کار خودتان را پیش از انتشار به ارزیابان اهل فن بسپارید آن را انتشار عمومی کرده‌اید. این کار اشتباهی است و حداقل تاوان آن هم همین موضع‌گیرها و کدورت‌هاست.
    بازهم اگر از فاصله و کدورت می‌هراسید من حاضرم نقدهاییکه به شما شده را دوباره بخوانم مهم‌ترینش را این جا بنویسم و شما هر وقت فرصت داشتی پاسخ گو باشی.
    یا علی

  33. آبق می‌گه:

    جناب آقای ترکاشوند فرض کنید ما شما را به جلسه خودمان دعوت کرده‌ایم و یکی از دوستانم از شما سوال می‌کند که آقایان سوزنچی و دهقان معتقدند شما معنای ساق را اشتباه فهمیده‌اید و برای این ادعای خودتان که می‌گویید به معنی ران است هیچ دلیلی نیاورده‌اید تازه متن های زیادی ضد شما می‌گوید شما بفرمایید در آن جلسه چطور می‌خواهید پاسخ دهید.

  34. آبق می‌گه:

    مطلب دیگری آقای ترکاشوند در ذهنم هست که می‌خواستم از شما بپرسم من اسم شما را که سرچ کردم دیدم اکثر جاهایی که اسمی از شما برده می‌ شود رفته اید و کامنت گذاشته اید و افراد را تشویق به خواندن کتاب کرده اید و البته صداقت شما که به اسم خودتان این کار را انجام داده اید بسیار کمیاب و قابل تحسین است. سوالم این است که چرا ذیل نقدهایی که به شما وارد شده‌است این کار را نمی‌کنید. شما که فرصت کامنت گذاشتن در سایت‌ های مختلف که برخی حتی نیاز دارد که اولا در سایت ثبت نام کنید را دارید راحت بیایید و به چند تا از نقدها همان جا پاسخ بگویید.

  35. مهرداد می‌گه:

    آقای ترکاشوند. بله کتاب شما را خواندم و به این نتیجه رسیدم. خیرخواهانه هم گفتم. حتما برای شما گذراندن اصول و فقه و ادبیات عرب لازم است ولی فرصت کافی برای تدریس ندارم. الحمدلله این کلاس‌ها به اندازه‌ کافی در اطرافتان هست. بخواهید می‌یابید.

  36. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    سلام
    اینهم خبری از یک نقد دسته جمعی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

    در ششصد و هفتاد و دومین جلسه شورای عالی پژوهشگاه که در تاریخ ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۱ برگزار شد، طرح نقد کتاب «حجاب شرعی در عصر پیامبر» / امیرحسین ترکاشوند در پژوهشکده نظام‌های اسلامی به تصویب رسید و مقرر شد پژوهشگران به صورت ساعتی زیر نظر پژوهشکده بر اساس طرح مصوب اقدام نمایند.

    امیرحسین ترکاشوند

  37. موسوی عقیقی می‌گه:

    سلام خدمت دوستان

    اینکه استاد گفتند نقدهای علمی معدود هستند واقعاً معدود می باشند . علمی ترین نقدهایی که بر کتاب شده تا به حال نقد آقای سوزنچی و سلسله نقدهای آقای دهقان است که باز نقد آقای سوزنچی ارجح است بر نقد آقای دهقان . نقد آقای سرمدی با اینکه مفصل است ولی فکر نکنم اگر خوانده باشید از لحاظ علمی بودن چنگی به دل بزند . آقای سرمدی تمام اعتراضش به آقای ترکاشوند این است که در نقل اسناد کتاب های دست اول را معرفی نکردید ولی خود جناب سرمدی وقتی منابع نقدشان را بر می شمارند هیچ کتاب دسته اوّلی را نام نمی برند . نقدهای آقای طاهرزاده خلاصه گویی هایی است که وزانت فقهی – علمی زیادی ندارد . نقد خانم دیالمه هم هرچند خوب است ولی به اندازه دو نقدی که گفتم علمی است نمی رسد .
    بجز این نقدها بقیه فقط نقدهای اشاره ای است نه تحقیقی . بعد هم در نقدها یک تفکر غلط عرضه می شود که کتاب فقط برای عصر پیامبر است درحالی که ما عصر ائمه(ع) را نیز داریم . در حالی که حدود۳۰۰صفحه کتاب به بررسی احادیث حجاب در لسان اهل بیت می پردازد هرچند در مقاله معرفی کتاب در وبسایت خود گفته ام که اسم کتاب کمی غلط اندازد است .
    بعد هم اینکه هرکسی نقد کند و کتاب فلان فرد اعتبارش ساقط می شود آیا این مطلق است یا نسبی؟ یعنی از نظر آن ناقد و همراهان او کتاب ساقط است یا برای همگان حجیّت دارد؟ ملاک نقد نیست ملاک میزان علمی بودن نقد است .
    من نمی دانم دوستان چه اصراری دارند استاد الان جواب نقدها را بدهند . در همین صفحه استاد بارها اعلام کردند چند پژوهشگاه دارند بر روی نقد کتاب کار می کنند و نقدها را استاد به بعد از انتشار این نقدها موکول کردند، کمی صبر کنید والله مع الصابرین .
    امّا اینکه کتاب به صورت مستقیم منتشر شد و قبل از آن به اهل فنّ سپرده نشده چنانکه جناب آبق گفتند صحیح نیست . کتاب در سال۹۱ نشر عمومی شد ولی درسال۸۹-۹۰ در دست محققین بسیاری می گشت چنانکه استاد ۲۱۰۰ نسخه کتاب را قبل از نشر عمومی به خیلی از محققین دادند و بعد از آن نشر عمومی یافت .

    و فعلاً هم که قرار است پژهشگاه فرهنگ و اندیشه کتاب نقدِ دسته جمعی منتشر کند .

  38. موسوی عقیقی می‌گه:

    سلام و درود
    با مقاله «مردان و زنانگی» بروز هستم . حتماً خیلی شنیده اید که دینمداران می گویند «نگاه به زنان گناه است» و یا «زن نباید آرایش کند». ما در این مقاله به تفصیل به بررسی این دو موضوع پرداختیم . قطعاً برای کسانی که دغدغه فهمیدن حکم این دو موضوع یا جواب به مخالفین را دارند این مقاله می تواند مفید باشد . به علاوه اینکه در آن دیدگاه های نوینی نیز بر اساس مبانی دینی داده شده است .
    منتظر نظر شما هستیم …
    Letoarafu.blog.ir

  39. تمنا می‌گه:

    انگار دارد ترکاشوندیسم تکثیر می‌شود! خدا به داد دین و دینداران برسد. آقایان اگر وقت زیاد دارید برید کلاس‌های دانشگاه یا حوزه ها استدلال کردن یاد بگیرید. آٔقای طلبه امروزی تصویری که ما از طلبه در ذهنمان است تصویر شخصی عالم و اهل دقت است که در دین و دنیامان به آنان اطمینان می‌کنیم آن را لطفا لکه دار نکنید. بعد هم اشکالاتی که در مورد آقای ترکاشوند می‌گویند در مورد شما به مراتب بیشتر مصداق دارد. بد نیست همین مقاله را بدهید به یک محقق علوم دینی برایتان ارزیابی کند.

  40. موسوی عقیقی می‌گه:

    سلام بر خانم تمنّا
    کدام مقاله را؟
    بعد هم یعنی اگر کسی عقاید مورد تأیید حوزه رسمی را بگوید اهل علم است؟ دیگران نیستند؟
    بعد هم این چه طرز برخورد است؟ دوستان این همه نقد کردند و اشکال به آقای ترکاشوند حالا که یک نفر از ایشان دفاع می کند اسمش را می گذارید ترکاشوندیسم؟
    بعد هم بنده از جانب آقای ترکاشوند حرف نمی زنم و از طرف خودم حرف می زنم . شما هم اگر به مطلب مقاله بنده اعتراض دارید خب یک کارشناس علوم دینی که می شناسید معرفی کنید تا بیایند در وبلاگ بحث کنیم .

  41. تمنا می‌گه:

    جناب
    خفته را نمی‌شود بیدار کرد.

  42. تمنا می‌گه:

    جناب
    آن که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد.

  43. ترکاشوند، نویسنده کتاب می‌گه:

    پوشش زنان جاهلی و امکان تشریع حجاب شرعی در عصر پیامبر:

    http://wrc.ir/News/75939.htm

    این جلسه در قم برگزار گردیده.
    امیرحسین ترکاشوند

  44. یحیی عباسی می‌گه:

    با عرض سلام و احترام ، واقعا دستتان درد نکند ، از این همه تلاش و پژوهش خسته نباشید و
    تلاش و پژوهش در این روزگارموضوعی است فراموش شده و متاسفانه تقلید و رونویسی عرف و عادت گردیده .
    موفق باشید

  45. نسرین می‌گه:

    جناب آقای ترکاشوند سلام و خدا قوت
    بنده کتابتون رو مطالعه کردم.اینطور استنباط کردم که شما سعی در تغییر وضعیت موجود در جامعه برای زنان و باز کردن دید کسانیکه حجاب کامل دارند و اسودگی خاطر زنانی که در قید و بند حجاب نیستند را دارید.
    اما یک سوال و یک ابهام اساسی دارم به علما و فتواهاشون کاری ندارم و اون اینکه
    مگر انسان نباید به لحاظ انسانی و اخلاقی ارتقا پیدا کند؟ خوب حجاب هم شاید در زمان پیامبر به این شکل نبوده اما آیا نباید ارتقا داده بشه و متناسب با شرایط و رشد کنونی جوامع تغییر شکل بدهد؟ با توجه به اینکه رشد رسانه ها در سالهای اخیر و استفاده از انواع لباسهای متحرک به حد اعلای خودش رسیده ایا نباید حجاب نیر همپای لباسهای دیگر رشد کند و شکل و حد و اندازه اش فراتر رود؟ در این بین جای احکام ثانویه کجاست و رسول باطنی رسالتش چیه؟
    ایا حجاب نباید با توجه به شرایط جامعه و صحت و سلامت و امنیت اون در بین افراد ارتقا پیدا کنه؟ ایا انسان نباید با توجه به شرایط و وضع کنونی جامعه کمی تفکر و تجزیه و تحلیل رو چاشنی امنیت زندگیش کنه؟

  46. نسرین می‌گه:

    لباسهای محرک*

  47. نسرین می‌گه:

    ای نکته رو هم یادآور میشوم که در کتاب خود ایات غفاف رو نادیده گرفتین. اینکه قران فرموده
    وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿۳۱﴾ انصاریان: و به زنان باایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را [مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعه های خود را به روی گریبان هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمی کنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده اند. و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینت هایشان پنهان می دارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید تا رستگار شوید.؟؟؟!!!!

پاسخ دهید