آیا خانه حضرت زهرا سلام الله علیها «در» داشت؟

3

 برخی از نا آگاهان در مسائل تاریخ مدعی شده‌اند که منازل مدینه و مکه در زمان صدر اسلام، در چوبی نداشته و مردم برای پوشاندن منزل تنها از پرده استفاده می کردند.

آنان پس از طرح این ادعا، نتیجه گرفته‌اند که: بنابراین، ماجرای سوزاندن در خانه حضرت زهرا (س) و قرار دادن ایشان بین در و دیوار صحیح نیست.

 برای پاسخگویی به این شبهه، گوشه‌ای از مستنداتی درباره در داشتن خانه های مدینه که «علامه سید جعفر مرتضی عاملی» در کتاب مأساه الزهرا (ع) نوشته است را بخوانید.

 «ابو فدیک» می گوید : از «محمدبن هلال» درباره مختصات اتاق و حجره عایشه پرسیدم . در ضمن پاسخ گفت: «در آن به سوی شام بود». گفتم : «آن در یک مصراع داشت یا دو مصراع؟» گفت: «یک مصراع» پرسیدم : «از چه جنسی بود؟» پاسخ داد: «یا از چوب عرعر بود یا از درخت ساج» . ( وفاء الوفاء ــ ج۲، ص۴۵۹ و ۴۵۶ و ۵۴۲ )(مصراع همان است که در فارسی از آن با عنوان “لنگه” یا “لت” یاد می‌شود.)

از «ابوموسی اشعری» نقل است که به همراه پیامبر بود تا اینکه به “بئر أدیس” وارد شدند . پیامبر (ص) داخل شد و ابوموسی بیرون باقی ماند. ابوموسی می‌گوید : «کنار دری نشستم که جنس آن از جریب نخل بود». ( صحیح مسلم ــ ج۷، ص ۱۱۸و صحیح بخاری ــ ج۲ــ ص ۱۸۷)

 در حدیث ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه ـ علیهما السلام ـ آمده است که پیامبر (ص) به آن‌دو دستور داد که به منزلشان وارد شوند ، سپس بر ایشان دعا کرد، آنگاه برخاست، بیرون رفت و در را با دست مبارکش به روی آنان بست (ثم قام فأغلق علیهما الباب بیده). ( بحار الانوار ـ ج۴ ـ ص۱۲۲و ۱۴۲ و مناقب خوارزمی ص۲۴۳) 

از پیامبر (ص) نقل شده است که فرمود: «هر کس متصدی امری از امور مردم گردد سپس درش را به روی فقیر و مظلوم و صاحب حاجتی ببندد خداوند تبارک و تعالی نیز درهای رحمتش را در زمان فقر و حاجت وی به رویش خواهد بست» . ( مسند احمد ـ ج۳ ـ ص ۴۴۱) 

«ابو حمید» از پیامبر (ص) نقل می‌کند که: «او به ما امر کرد که شب‌ها ظروف آب را در گوشه‌ای قرار دهیم و نیز دستور داد که شب‌هنگام درها را ببندیم». ( صحیح مسلم ـ ج۳ـ ص۱۵۹۳)

در حدیث اسلام آوردن «مادر ابوهریره» و دعا کردن رسول‌لله (ص) برای او ، ابوهریره می‌گوید: « … پس دوان دوان به سوی او رفتم تا به او مژده دهم که رسول الله برایت دعا کرد . وقتی به خانه رسیدم در منزل را بسته یافتم و صدای تکان خوردن آب در مشک و نیز صدای پای مادرم را شنیدم … » . ( مسند احمد ـ ج۲ ـ ص۲۳۰ ) 

در احادیث متعددی ــ از جمله ۲۱ حدیث در کتاب مذکور ــ از تعابیر “دق الباب” ، “طرق الباب” ، “ضرب الباب” و “قرع الباب” استفاده شده است که همگی به معنای “در زدن” هستند و درباره دری که پرده داشته باشد به کار نمی‌روند، زیرا واضح است که پرده ، قابلیت دق الباب ندارد ؛ از جمله : در حدیث رفتن پیامبر به منزل «ابو الهیثم بن التیهان» آمده است : «پس در خانه را زدیم. زنی گفت : چه کسی در می‌زند ؟ عمر پاسخ داد : این رسول الله است …» (کنزالعمال ـ ج۷ ـ ص۱۹۴ ) 

دسته‌ی دیگری از روایات نیز وجود دارد که بوضوح حاکی از وجود در‌هایی با جنس چوب هستند ؛ احادیثی که از “شق الباب” به معنای “شکاف بین در‌هایی که از چوب ساخته می‌شود” سخن می‌گویند. مسلم است که پرده ، دارای شق و شکاف نیست بلکه درهایی که از “تخته” یا “سعف نخل” ساخته می‌شدند ، ممکن بود خلل و شکافی بین آنها به وجود بیاید ؛ از جمله : از عایشه نقل است که: «هنگامی که خبر شهادت جعفر بن ابی‌طالب و عبدالله بن رواحه را آوردند ؛ پیامبر بر زمین نشست و آثار حزن و اندوه در صورتش نمایان شد ، و من از شکاف در خانه او را می نگریستم …» . ( کنزالعمال ـ ج۱۵ـ ص۷۳۲)  ۳

توضیح: عکس مطلب، تصویر در نصب شده برای خانه حضرت فاطمه زهرا (س) نزدیک مرقد پیامبر(ص) است که در حال حاضر موجود است.

خبرآنلاین

 

مطالب مرتبط:

ائمه (ع) شهادت حضرت زهراء(س) را اسباب تفرقه نکردند.

معرفی کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)

کتاب‌های چاپ‌شده در ترکیه با موضوع فاطمه زهرا(س)

رونمایی «دانشنامه فاطمی» هم‌زمان با میلاد حضرت زهرا(س)


پاسخ دهید